Powered by Jasper Roberts - Blog

Vagnen framåt?

Glad onsdag och glad matchddag, ikväll kan Sverige vinna och klara sig eller så åker vi ut med buller och bång och det blir Zlatans sista match. Vad tror ni? Vi måste nog göra underverk för att vinna hem den där matchen men allt är möjligt och Sverige har en tendens att brassa på när vi ligger i underläge, eller hur? Jag kommer sitta klistrad framför TVn nere i Skåne och heja fram laget. Spännande!
 
Vi flyger ner först vid tre-tiden så innan dess ska jag och Charles packa klart det sista och äta lunch med syrran och Donna. De flyttar ner för hela sommaren nu till deras hus och vi flyttar neråt för två veckor innan vi mellanlandar här lite kort ett par dagar och packar om inför hela resterande semestern. Så det känns lite som vi flyttar för sommarens alla dagar idag, vi med. Och det var det vi firade på Erlands igår allihop:
 
 
En annan intressant diskussion som dök upp på bloggen igår när vi la upp den här bilden är att vi vänt vagnen framåt och att det är tidigt då Charles bara är ett år. Jag har dragit mig för att vända honom och allra oftast åker han fortfarande vänd mot mig men när vi är många som är ute och går och han tjorvar sig så provar vi vända honom framåt ibland och är han på "rätt" humör så älskar han det och sitter och vinkar till allt och alla som en liten kung. Det känns skönt att där alltid är någon som går sida vid sida med honom då eller lite framför så man kan läsa av hans reaktioner men även så han känner sig trygg med någon han känner. Jag har bara gått någon enstaka gång själv med honom framåt och jag tycker det är svårt att känna mig 100% avslappnad då för jag vill hela tiden gå bredvid honom och se och prata med honom om allt vi upplever.
 
C är ju en vagnhatare av rang och även om det går bättre kortare sträckor nu för tiden så är det inte direkt så att man går ut på en promenad med honom och absolut inte en långpromenad så det är ju verkligen kortare sträckor han åker framåt när han väl gör det - därför känns det som det inte är "farligt" med alla intryck  - det är ju rätt mycket intryck i stan hela tiden oavett vilket håll han åker på. Jag tänker att sånt där är ju SÅ olika beroende på situation, barn, atmosfär och miljö omkring en samt om man är ute och barnet sitter i vagnen hela tiden eller om det bara är 10 minuer här och 10 minuter där. Så man måste ju känna efter själv vad som passar en. Eller hur?
 
När vände ni vagnen och bärselen framåt?
 
 
Charles fick detta fina settet av en vän i Skåne och lilla jackan är vändbar så den kan bli grå med mönstret på insidan också - jag har haft en sån här i grått och med svart på insidan innan som jag vet att ni älskade så nu har Sara som syr till mig faktiskt börjat sälja - spana in kläderna här.
 
 
Phu, det är så otrolgit mycekt att tänka på - tv eller inte, vagn fram eller bak, välling eller inte osv. Föräldrarskapet är en djungel idag! Hur tänker ni?
 
 
Anonym:

Jag jobbar som föräldrarådgivare, och pratar ofta med dessa frågor med dem jag träffar. Alla gör sitt bästa och det finns inte "någon sanning"! Kram!

Anonym:

Jag jobbar som föräldrarådgivare, och pratar ofta med dessa frågor med dem jag träffar. Alla gör sitt bästa och det finns inte "någon sanning"! Kram!

Anonym:

Herregud va folk ska tycka om allt. Jag vände också vid ett år ungefär då dom ändå sitter helt vriden för dom vill kolla framåt. Man vänjer sig snabbt som förälder. Gör som ni tycker känns rätt. Få absolut inte dåligt samvete för ngt, är ju inte ngt som han tar skada av! Folk borde slappna av mer😃

Emma:

Du är en jättebra mamma för ditt barn! Har du testat att ha Charles i bärsele på ryggen något? Jag har precis börjat med det med min lille som fyller ett år om två veckor. Funkar jättebra! Jag har midjebältet så högt det går under bysten så att han kommer ganska högt och kan kika sig omkring.

Sofia Carlsson:

Vår tjej är snart 1 år och vi vänder sittdelen framåt då och då ;) Hon visar ganska tydligt när hon vill titta framåt (dvs. hon blir uttråkad och vill se vad brorsorna gör framför vagnen) och när hon känns nöjd/trött/gnällig igen så vänder vi tillbaka henne. Jag har aldrig ens tänkt tanken att det är något som jag inte borde göra för att någon annan säger det, jag gör det som hon visar att hon mår bra av. Min filosofi när det gäller hela vårt föräldraskap är att inte lyssna så mkt på vad andra tycker, de känner inte mitt barn och alla barn är olika. Jag känner mitt barn och vet vad hon tycker om/klarar av. Så mitt tips är ganska enkelt, föräldraskapet behöver inte vara en djungel om ni går efter vad som fungerar bäst för er och inte lyssnar så mkt på andras åsikter (självklart kan man ju få bra tips/råd också) men ni vet bäst hur ert barn fungerar! Ha en fin sommar :)

Matilda :

Har en urban jungle -vagn där Sittdelen bara går att ha framåt. Mitt barn har suttit i den sem han var 8 månader. Varvar med en brio son är vänd mot oss när vi går i skog/grusväg

Maggan:

Med vårat första barn var jag väldigt noga med att hon skulle sitta vänd mot mig osv men nu med andra är jag en mycket mer avslappnad mamma. Jag försöker känna in vad som är bäst och inte alltid lyssna på vad alla andra säger. Köpte en dubbelvagn som man bara kan ha framåt när den minsta var 10 månader och det har funkat bra tycker jag men då är jag inte i stan så mycket utan mest ute på promenadstigar osv. Sen har han ju syrran oftast bredvid sig och det gör ju skillnad det med. Men aja jag tror det är bäst att lyssna på sig egen magkänsla och lita på att man kan fatta kloka beslut själv som mamma:)

Lisa B:

Har folk på allvar kommenterat att han suttit framvänd??? Alltså. Va?

Lisa B:

Har folk på allvar kommenterat att han suttit framvänd??? Alltså. Va?

Anna-mamma till Vincent och Alex :

Jag kommer faktiskt inte ihåg när min äldsta son satt framåtvänd i vagn. Jag tänker som du att det är olika hur barnet/situation är och man får känna sig fram vad som passar. Visst det finns många som vill tycka och pracka på en vad som är det rätta. Följ din känsla som förälder. Ha en fin semester nu! Kram

Sara:

Altså jag vänder min 1-åring lite titt som tätt! Visste inte ens att det spelar någon roll? 😂 Han lär ju säga ifrån om han inte gillar det. Men nu ser jag att han älskar det!!

Hanna:

Vår tjej var ca 10 mån första gångerna och sen från 1 tror jag hon satt hela tiden framåt. Hon var MYCKET nöjdare då så för vår del funkade det bra. Sen vände jag henne ibland också men mest framåt. Du behöver inte ha dåligt samvete för något utan om C gillar det så gör han, annars är det bara att vända tillbaka!! 😊

Nathalie :

Min har åkt framåt då och då sedan 6 månader. Oftast mot mig, men vår terrängvagn går bara att ha framåt.

Tess:

Men förlåt men har vissa människor inte bättre för sig än att leka pekpinne? Ni gör väl vad som passar er och C bäst, såklart. Gaaaah, blir faktiskt arg för jag tycker att ni bloggare får utstå för mycket ibland alltså. Att alltid behöva försvara sig i ur och skur. En smart läsare borde fatta att det här såklart kan riskera att hämma bloggaren som man läser och uppenbarligen läser de ju bloggen. Sorry, behövde bara få ur mig. Ha fantastiska veckor i Skåne!

Anonym:

Det är som är med att vända barn framåt när de är så små är ju med anknytningen. Det är ju det forskningen visar och därför (tror jag) en del reagerar. Det finns absolut många olika situationer där man bygger god anknytning till sitt barn men vagnen där de ändå är en del är en sådan grej. Dels att det blir för mycket intryck för barnet som de inte kan sortera i utan att se sin mamma.
Du gör ju som ni själv vill ändå det ni känner är bäst. Men det är det forskning säger. Och det är det jag antar då pålästa föräldrar vänder sig mot.

Anonym:

Det är som är med att vända barn framåt när de är så små är ju med anknytningen. Det är ju det forskningen visar och därför (tror jag) en del reagerar. Det finns absolut många olika situationer där man bygger god anknytning till sitt barn men vagnen där de ändå är en del är en sådan grej. Dels att det blir för mycket intryck för barnet som de inte kan sortera i utan att se sin mamma.
Du gör ju som ni själv vill ändå det ni känner är bäst. Men det är det forskning säger. Och det är det jag antar då pålästa föräldrar vänder sig mot.

Emelie:

Gör det som känns bäst för er familj! Det gör vi! Vår dotter är 13 månader och vi har precis börjat vända henne framåt i vagnen lite då och då! Ibland vill hon inte alls sitta framåt men ibland vill hon det och då får hon det! Skit i vad andra tycker! Tvn har vi börjat ha på mer och mer nu när hon är uppe mest pga fotbollen nu ;) men hon bryr sig knappt om den och leker med sina leksaker istället! Man gör det som känns bäst för en själv, sin familj och sitt barn! Det finns inga så ska man göra tycker jag stor kram och hoppas ni får en mysig sommar :)

Anonym:

Forskning o rön i all ära, men jag tror att mamman (Du!) vet bäst. En måste våga lita på sin känsla och i det här samhället med alla dessa pekpinnar om allt frän kost o motion till barnuppfostran är det lite som att man inte FÅR/ska gå på känsla, om du förstår vad jag menar? Som du skrivit så många gånger, alla barn är olika o ingen känner av sitt eget barn som mamman. Heja dig!

Emma:

Min dotter som är lika gammal som C har suttit framåt sen hon var 9 månader. Hon älskar att titta på folk och vill bara sitta mot mig när hon är trött! Bry dig inte om vad folk tycker, det finns inget rätt eller fel

Anonym:

Jag brukar vända vagnen både fram och bak, har också hört att man inte "ska" vända den utåt men det har jag struntat i 😊 Jag tycker att han verkar trivas bättre när han ser framåt, annars ser han ju bara mig. Bärselen har jag vänt honom utåt sen han var ca ett halvår, han älskar fortfarande att hänga i den men börjar verkligen bli för tung (1 år och 1 månad)

Anonym:

Vänd vagnen om det funkar för er. Och bry dig inte om alla tyckare. Det finns värre saker att utsätta sitt barn för än att sitta framåtvänd i vagnen. Säger C hurra för intryck- så kör!

Emma:

Måste bara slå ett slag för alla vagnar som är enkla att vända sittdelen på! Visst är det fantastiskt?! Min dotter är lika gammal som Charles och jag har provat att vända henne nån enstaka gång när hon har tröttnat på att titta på mig. Men jag är som dig, jag vill gärna se henne när vi är ute så mest sitter hon vänd mot mig. Heja Sverige ikväll! 🇸🇪

Anna med E:

Äsch!! Gå på din magkänsla!
skit i vad folk tycker o tänker, du känner Charles bäst och behöver inte förklara dig för andra. Jag diggar dig!

Anonym:

Vår dotter är ett år och hon sitter framvänd i vagnen oftast nu. Hon älskar det :)

Mikaela:

Jag blir faktiskt lite trött på den här diskussionen om vagn framåt eller bakåt. Jag tror inte att det finns något "för tidigt" det beror helt på hur ditt barn är som person. Min äldsta tjej vände vi på när hon var 6 månader för annars totalvägrade hon vagnen och min äldsta tjej vände vi nu vid 14 månader av samma anledning. Jag tror som med mycket annat att det är vi föräldrar som känner våra barn bäst!

Tinde :

Men herregud, skit i att någon/några skriver att du inte bör göra si eller så. Att du ens känner att du behöver förklara dig. Bara låt det vara, kör ditt race, som du säger vet du ju bäst.

Anonym:

Mina kompisar berättade från sin semester på Hawaii att där åkte alla barn paraplyvagn framåtvända - tänk vad olika det kan vara! Gör det som passar C, skit i resten!

Anonym:

Mina kompisar berättade från sin semester på Hawaii att där åkte alla barn paraplyvagn framåtvända - tänk vad olika det kan vara! Gör det som passar C, skit i resten!

Kommentera inlägget här: