Powered by Jasper Roberts - Blog

#JagochmittSnitt

Alltså, finaste, bästa ni. Ni stöttar mig i vått och torrt - det är helt ärligt ni läsare som får mig att våga sånt som jag vill göra för att det känns viktigt även om det egentligen känns för läskigt. TACK för alla fina kommentarer om reportaget i tidningen MAMA om mitt kejsarsnitt!! Jag har ju flera ärr på magen, ett ovanför naveln, ett i naveln och så kejsarsnittet som vi fick dra ner troskanten för att visa men som på just mig faktiskt aldrig syns för att det dels är så ljust så fotografen knappt hittade det i kameralinsen och dels så sitter det egentligen under troskanten. Jag tänker aldrig på mitt snitt men så har jag som sagt ärret ovanför naveln och i naveln som jag levt med länge så för mig så är det bara minnen från ens historia.
 
Fotograf Hanna Hedin
 
 
 
Jag vet att många saknar positiva förlossningsberättelser kring kejsarsnitt så för er som vill läsa min förlossningsberättelse som är ett planerat kejsarsnitt i juni 2015 så finns det här - del 1, del 2 och del 3 som alltså är före, under och efter vårt fina planerade kejsarsnitt där vår son kom till världen. Jag kan ärligt säga att vi hade en HELT fantastiskt upplevelse med vårt planerade kejsarsnitt.
 
Jag har skrivit om hur man bäst förbereder sig inför ett planerat kejsarsnitt här och vill ni läsa hur ett planerat kejsarsnitt oftast går till så har jag skrivit en guide om det här.
 
 
Många frågar mig om hur jag tänker inför ett eventuellt syskon till Charles och den förlossningen, skulle jag önska mig ett kejsarsnitt då eller en vaginal förlossning och jag vet faktiskt inte - för en finare förlossning än den vi hade med Charles kan jag inte tänka mig och då undrar jag varför jag skulle utsätta mig själv och min kropp för något annat. (Jag har ju endometrios och statistiken visar att endometriospatienter har högre risk att ändå hamna i akut kejsarsnitt). Jag är faktiskt avundsjuk på mina vänner som har gått igenom en vaginal förlossning och där det gått bra och de har mått bra efteråt, jag vet ju att jag kan smärta och är galet tränad i att hantera långvarig smärta som håller i sig i flera dygn men där man vet att det kommer ta slut - jag är liskom tränad för det där tänker jag och är lite sugen på att anta utmaningen att ta mig igenom värkarbetetet och själva förlossningen eller utdrivningsskedet är jag faktiskt inte ett dugg rädd för, smärtan är jag inte rädd för utan snarare taggad för att ta mig an  - däremot så är jag LIVRÄDD för förlossningsskador och att gå därifrån med ännu en kronisk smärta och den tanken orkar jag bara inte - jag lever med 2 kroniska smärtor varje dag, dygnet runt och att dra på mig en till ger mig lätt panikänslor. DET är jag rädd för och jag vet inte hur jag ska hantera det, för sånt kan man ju inte veta - däremot vet jag hur jag tar mig an ett kejsarsnitt eller vilken operation som helst. Jag vet hur jag tar mig an återhämtningen från ett kejsarsnitt och den passar mig och jag vet precis hur jag ska tänka kring min kropp och hur den reagerar i såna lägen. Och som sagt - jag älskade ju vårt kejsarsnitt så varför skulle man inte ha en sådan fin förlossning igen?
 
 
 
 
Hur tänker ni andra som enbart gjort kejsarsnitt men är lite nyfikna på en vaginal förlossnig?
 
 
 
 
 
 
Tryck gärna på hjärtat för att gilla så att inlägget sprids och dela det gärna på facebook och andra sociala kanaler så att guiderna för planerade kejsarsnitt når dem som önskar läsa mer om kejsarsnitt <3
 
 
Anonym:

Fött båda med ks, ett akut och ett planerat. Helt olika upplevelser men Båda har varit positiva! Andrs gången bad jag om hjälp mot min rädsla men fick det alldeles för sent och orkade inte med ngt annat än ks, sån fin och lugn upplevelse!! Skulle dock gärna prova vaginalt om jag fick mkt stöd från början av grav. Bra att du skriver så öppet om det här! Många som tycker att det blev "fel" med ks, så har jg aldrig känt eller blivit bemött:-)!

Anonym:

Fött båda med ks, ett akut och ett planerat. Helt olika upplevelser men Båda har varit positiva! Andrs gången bad jag om hjälp mot min rädsla men fick det alldeles för sent och orkade inte med ngt annat än ks, sån fin och lugn upplevelse!! Skulle dock gärna prova vaginalt om jag fick mkt stöd från början av grav. Bra att du skriver så öppet om det här! Många som tycker att det blev "fel" med ks, så har jg aldrig känt eller blivit bemött:-)!

Anni:

Bara gjort kejsarsnitt, akut! Blev igångsatt, så upplevt hela värkarbetet 14 timmar, men sen ville inte lillan sjunka ner i kanalen. Så då fick hon komma ut fin utgången istället! Spelar inte så stor roll för mig att de slutade i kejsarsnitt, för jag har fått känna värkar och hela den grejen, bara själva krystvärkarna jag missade. Tyvärr tog min bedövning fel vid kejsarsnittet så efter lillan kommit ut, blev jag akutnedsövd och intuberad. Men de är en annan historia

Anni:

Bara gjort kejsarsnitt, akut! Blev igångsatt, så upplevt hela värkarbetet 14 timmar, men sen ville inte lillan sjunka ner i kanalen. Så då fick hon komma ut fin utgången istället! Spelar inte så stor roll för mig att de slutade i kejsarsnitt, för jag har fått känna värkar och hela den grejen, bara själva krystvärkarna jag missade. Tyvärr tog min bedövning fel vid kejsarsnittet så efter lillan kommit ut, blev jag akutnedsövd och intuberad. Men de är en annan historia

Svar: Åh vilket tufft slut ja, usch. Jag fick också ha förvärkar och de hann dra igång under natten till mitt snitt så jag fick känna på värkarna som kom och gick, mäktigt!
JOHANNA KAJSON

Ulrika:

Jag skulle vilja höra mer om varför du är rädd för förlossningsskador men inte skador som kan uppkomma vid kejsarsnitt? Jag är läkare och har under utbildningen varit med på både planerade, akuta samt urakuta snitt (vilket var så otroligt häftigt som åskådare, all personal var så extremt kunniga, snabba och proffsiga!), men varken jag eller någon av mina läkarvänner föredrar snitt framför vaginal förlossning. Med ett kejsarsnitt får du ju en garanterad "skada" när man skär (och ofta sliter) genom bukvägg och muskler. De flesta vaginala förlossningar får ju inga skador alls.
Borde det inte vara större risk för sammanväxningar i buken efter ett snitt som kan ge framtida endometriossmärta jämfört med risken för en sfinkterruptur?

Vill bara förtydliga att jag inte lägger någon värdering i vilken förlossningsmetod man genomgått och av vilka skäl, utan vill bara höra mer av ditt resonemang!

Själv har jag fött två barn vaginalt, där första förlossningen var nära att sluta i snitt då sonen var väldigt stor, men tillslut kom han ut och jag fick en sfinkterruptur grad 3 som syddes på plats av gynjouren och som inte gett några men. Jag är personligen mer "rädd" för att genomgå ett kejsarsnitt än en vaginal förlossning, då jag vet att återhämtningstiden är längre, och att man för varje bukoperation i livet får ökad mängd sammanväxningar som gör eventuella kommande operationer svårare att genomföra.

Svar: Det är en magkänsla av erfarenhet från min kropp och hur den tar emot olika saker, jag har ju utsatt min kropp för en hel del och när jag gjorde mitt snitt hade jag två operatörer - en som gjorde snittet och fokuserade på att plocka ut fina lilla sonen på bästa sätt och sedan en som fokuserade på att kika hur det såg ut i min mage och kika på om de kunde ta hand om någon sammanväxtning och kikade på en muskelknuta jag har så att allt såg bra ut. Bättre än så blir det inte när de ändå ville göra en titthålsoperation, upplevelsen var ju fantastisk och återhämtningen tyckte inte jag var så tuff som alla säger att den är, för MIG var återhämtningen relevant till det ingrepp jag hade gjort och jag var så sjuk under graviditeten så jag tror återhämtningen hade varit supertuff ändå för mig.
Jag vet inte, min magkänsla säger mig att jag är en av dem som går därifrån med problem för livet, jag har ganska många vänner som fått opererats efteråt pga av att de sytt fel och något gått fel och det låter fruktansvärt allt de berättar, många kan fortfarande inte träna normalt trots mammamage-appen då de inte kan hålla tätt. Massa saker som jag inte haft problem med.

Svårförklarat men eftersom jag opererats tidigare så vet jag ju vad det innebär och ärren jag bär med mig - OM det går så bra som sist såklart.
JOHANNA KAJSON

L:

Tack vare dig Johanna är jag inte längre rädd för kejsarsnitt. Jag har alltid varit starkt mot det men efter att ha läst och lyssnat på dig så har jag numera ett öppet sinne och är faktiskt lite nyfiken på kejsarsnitt. TACK för att du delade med dig av ditt snitt ❤️

Svar: Åh vad glad jag blir, wow. TACK! <3
JOHANNA KAJSON

Julia:

Jag födde mitt första barn med kejsarsnitt pga av sätesbjudning. Det kallades akutsnitt då vattnet gick fyra veckor för tidigt men kändes inte akut för mig. Andra gången ville jag ha kejsarsnitt igen då min första upplevelse var så positiv. Läkarna jag träffade tyckte dock tvärtom och vi gjorde en kompromiss att jag skulle försöka vaginalt men att om barnet eller jag skulle må dåligt på något sätt så skulle det snabbt bli kejsarsnitt. Jag var så livrädd för en utdragen förlossning men det blev det inte. Min son mådde bra hela tiden och visst det var jobbigt, men återhämtningen var på ett sätt lättare än efter kejsarsnittet. Dock upplevde jag nog mötet med bebis finare vid kejsarsnittet, andra gången var jag så slut att jag inte orkade ha honom på bröstet. Summerat är alla sätt de kommer ut fina på och vad som är rätt för en person behöver inte vara det bästa för en annan. ❤️

Julia:

Jag födde mitt första barn med kejsarsnitt pga av sätesbjudning. Det kallades akutsnitt då vattnet gick fyra veckor för tidigt men kändes inte akut för mig. Andra gången ville jag ha kejsarsnitt igen då min första upplevelse var så positiv. Läkarna jag träffade tyckte dock tvärtom och vi gjorde en kompromiss att jag skulle försöka vaginalt men att om barnet eller jag skulle må dåligt på något sätt så skulle det snabbt bli kejsarsnitt. Jag var så livrädd för en utdragen förlossning men det blev det inte. Min son mådde bra hela tiden och visst det var jobbigt, men återhämtningen var på ett sätt lättare än efter kejsarsnittet. Dock upplevde jag nog mötet med bebis finare vid kejsarsnittet, andra gången var jag så slut att jag inte orkade ha honom på bröstet. Summerat är alla sätt de kommer ut fina på och vad som är rätt för en person behöver inte vara det bästa för en annan. ❤️

Svar: tack för din historia <3
JOHANNA KAJSON

Melia:

Ärr har vi alla och det är bara vara stolt över! Trots det så tänker jag testa NewGel+ och se om mitt kan iaf bli lite plattare. Och btw jag är också rädd för förlossningsskador och ej kejsarsnitt! Har flera vänner som fått sin vg förstörd och fått flera stygn :-ssss

Svar: usch ja det låter hemskt
JOHANNA KAJSON

Anonym:

Jag fick efter en tuff vaginal förlossning som slutade med sugklocka sy massor, in och utvändigt. Men det sjuka är att jag inte kände nåt då, efter en vecka eller nu efter 3 år. Min gynekolog sa att det var helt omöjligt att se att det varit så trasigt när hon kikade 6 mån efter förlossningen. Så jag känner mig så lyckligt lottad!

Anonym:

Jag fick efter en tuff vaginal förlossning som slutade med sugklocka sy massor, in och utvändigt. Men det sjuka är att jag inte kände nåt då, efter en vecka eller nu efter 3 år. Min gynekolog sa att det var helt omöjligt att se att det varit så trasigt när hon kikade 6 mån efter förlossningen. Så jag känner mig så lyckligt lottad!

Anonym:

Tar testat båda alternativen och känner som dig att jag föredrar ks före allt annat.
Blivit två ks och ett vaginalt.
Tacksam och glad att nu den tiden är över!
Så fina bilder på dig/er!
Kram Sofie

Anonym:

Förlossningen med min lilla loppa slutade i akut snitt pga svår havandeskapsförgiftning (2015). Nu är jag gravid igen med bf i okt och vill inget hellre än att få uppleva en vaginal förlossning. Som du säger - jag är också avundsjuk på den upplevelsen. Men med tanke på att min hf räknades som svår sist löper jag stor risk igen för hf plus att de sett flödet från mig är påverkat även denna gång (typiskt för hf), därav är jag rädd för att det blir snitt igen. Men samtidigt, som du skriver, är jsg orolig över ev förlossningsskador som kan uppkomma vid vaginal förlossning. Men oavsett hur det blir så vet jag ju att vi får den finaste belöningen man kan få och det slår högre än hur han kommer till världen!

Svar: Exakt!!
JOHANNA KAJSON

Anonym:

Jag fick min dotter via planerat snitt pga extrem förlossningsskräck (pga tidigare trauman i livet) som påverkade
hela graviditeten. Snittet blev en otroligt fin upplevelse och jag är så tacksam för att jag fick möjligheten. Dock är jag så otroligt trött på människor som anser att man inte "fött på riktigt" med snitt. Som om det bara vore att åka in och "plocka ut ungen". Är trött på att ständigt behöva försvara mitt val.

Anonym:

Jag fick min dotter via planerat snitt pga extrem förlossningsskräck (pga tidigare trauman i livet) som påverkade
hela graviditeten. Snittet blev en otroligt fin upplevelse och jag är så tacksam för att jag fick möjligheten. Dock är jag så otroligt trött på människor som anser att man inte "fött på riktigt" med snitt. Som om det bara vore att åka in och "plocka ut ungen". Är trött på att ständigt behöva försvara mitt val.

Anne:

Har genomgått vaginal förlossning i v.43 med epidural, stort barn, stor blödning och stora bristningar i underlivet, inga men efter detta. Därefter akut kejsarsnitt pga akut blödning. Nummer tre vaginal förlossning utan smärtlindring, också blödning i efterförloppet och bristning men inga men. Förlossning nr 3 var klart häftigast ur kroppssynpunkt, det gjorde sjukt ont och jag fick panik en stund men lyckades omvandla detta till någon slags djurisk kvinnokraft, och det var det som var så sjukt coolt för just mig, hur kroppen visste vad den skulle göra och bara körde på.

Hanna:

Så bra att du delar med dig av sådan guide!
Jag fick göra akut kejsarsnitt pga att jag fick preeklampsi HELLP och fick inte träffa min dotter de första 12 h och sedan bara träffa min dotter i två timmar sammanlagt de 2 första dygnen i hennes liv, så min upplevelse är inte så positiv (men det var ju oxå akut och ej planerad) Om jag skulle bli gravid igen dock så berätta läkarna att det kommer ske genom planerat kejsarsnitt då jag ej får komma in i värkar pga komplikationer! Så om vi vill ha ett till barn i framtiden ska jag lätt läsa din guide!
Tack för ärlig och inspirerade blogg! Läser den jämt! kram!

Anonym:

Min första son föddes med ett "halv"planerat kejsarsnitt dåhan beräknades väga över 5 kg. Vi fick ett datum och om det skulle sätta igång tidigare så skulle man se hur starka värkarna var och då besluta sig för huruvida vi skulle gå vidare med vaginalt eller göra KS. Nu höll han sig inne till datumet vi fått så det blev KS och jag, liksom Du, här ett fantastiskt fint minne och upplevelse av det!!
Med son nr 2 gick jag på aurorasamtal kring förlossningen då jag kände mig väldigt osäker på vaginal förlossning och rädd för skador osv. Tor till slut ett beslut om att satsa på vaginal fl men att jag inte skulle bli igångsatt då det oftast blir svagare värkar och då större risk dö för komplikationer.
Blev till sist vaginal förlossning som gick väldigt fort och jag har tyvärr mest chockartade minnen av det. Fick en grad 3 skada som läkt nu men har fortfarande lite men av det tyvärr. Jag upplevde att jag hade betydligt längre rehabtid efter den vaginal förlossningen än efterkejsarsnittet som var helt komplikationsfritt för mig. Det är nog iof sig lite ovanligt men jag hade som sagt betydligt mindre ont efter kejsarsnittet än efter vaginala fl skulle jag mot all förmodan få en nr 3 så kommer jag kämpa för att få ett KS.

Anonym:

Min första son föddes med ett "halv"planerat kejsarsnitt dåhan beräknades väga över 5 kg. Vi fick ett datum och om det skulle sätta igång tidigare så skulle man se hur starka värkarna var och då besluta sig för huruvida vi skulle gå vidare med vaginalt eller göra KS. Nu höll han sig inne till datumet vi fått så det blev KS och jag, liksom Du, här ett fantastiskt fint minne och upplevelse av det!!
Med son nr 2 gick jag på aurorasamtal kring förlossningen då jag kände mig väldigt osäker på vaginal förlossning och rädd för skador osv. Tor till slut ett beslut om att satsa på vaginal fl men att jag inte skulle bli igångsatt då det oftast blir svagare värkar och då större risk dö för komplikationer.
Blev till sist vaginal förlossning som gick väldigt fort och jag har tyvärr mest chockartade minnen av det. Fick en grad 3 skada som läkt nu men har fortfarande lite men av det tyvärr. Jag upplevde att jag hade betydligt längre rehabtid efter den vaginal förlossningen än efterkejsarsnittet som var helt komplikationsfritt för mig. Det är nog iof sig lite ovanligt men jag hade som sagt betydligt mindre ont efter kejsarsnittet än efter vaginala fl skulle jag mot all förmodan få en nr 3 så kommer jag kämpa för att få ett KS.

Anonym:

Min första son föddes med ett "halv"planerat kejsarsnitt dåhan beräknades väga över 5 kg. Vi fick ett datum och om det skulle sätta igång tidigare så skulle man se hur starka värkarna var och då besluta sig för huruvida vi skulle gå vidare med vaginalt eller göra KS. Nu höll han sig inne till datumet vi fått så det blev KS och jag, liksom Du, här ett fantastiskt fint minne och upplevelse av det!!
Med son nr 2 gick jag på aurorasamtal kring förlossningen då jag kände mig väldigt osäker på vaginal förlossning och rädd för skador osv. Tor till slut ett beslut om att satsa på vaginal fl men att jag inte skulle bli igångsatt då det oftast blir svagare värkar och då större risk dö för komplikationer.
Blev till sist vaginal förlossning som gick väldigt fort och jag har tyvärr mest chockartade minnen av det. Fick en grad 3 skada som läkt nu men har fortfarande lite men av det tyvärr. Jag upplevde att jag hade betydligt längre rehabtid efter den vaginal förlossningen än efterkejsarsnittet som var helt komplikationsfritt för mig. Det är nog iof sig lite ovanligt men jag hade som sagt betydligt mindre ont efter kejsarsnittet än efter vaginala fl skulle jag mot all förmodan få en nr 3 så kommer jag kämpa för att få ett KS.

Felicia :

Födde dottern med akut kejsarsnitt efter att ha fått havandeskapsförgiftning. HATADE mitt snitt, allt som kunde gå fel gick fel och dottern mådde dåligt när hon kom
Ut så henne tog de bara och sprang iväg med. Själv kunde jag inte resa mig ur sängen på 2 dagar efter snittet. Livrädd för att skaffa barn igen för rädslan att behöva snittas igen! Hade mer än något velat uppleva en vaginalförlossning där värkarna kommer igång själv osv...

Felicia :

Födde dottern med akut kejsarsnitt efter att ha fått havandeskapsförgiftning. HATADE mitt snitt, allt som kunde gå fel gick fel och dottern mådde dåligt när hon kom
Ut så henne tog de bara och sprang iväg med. Själv kunde jag inte resa mig ur sängen på 2 dagar efter snittet. Livrädd för att skaffa barn igen för rädslan att behöva snittas igen! Hade mer än något velat uppleva en vaginalförlossning där värkarna kommer igång själv osv...

Maria:

Fött två barn med KS, ett akut och ett planerat. Min endometrios utvecklades rejält efter det första, akuta, snittet, men har blivit bättre efter det andra. Då tittade läkaren efter sammanväxningar och skar bort en hel del samtidigt! Win win. Mitt första KS var en positiv upplevelse men det andra var en fantastisk drömförlossning! Återhämtningen gick bra mkt snabbare andra gången då jag var såklart mer förberedd på vad som skulle hända, hur det skulle kännas och vad jag kunde göra själv för att underlätta. Ärret blev även snyggare vid det planerade snittet så en klar förbättring även kosmetiskt efteråt.
En av anledningarna till att jag insisterade på KS andra graviditeten var tyvärr en stark rädsla för personalbrist och underbemanning på förlossningen.

Men som min kompis säger (också med två KS bakom sig) " Tuffa tjejer föder barn med kniv" 😉

Katharina:

Intressanta tankar. Jag har fått två vaginalt och ett planerat kejsarsnitt. Det planerade kejsarsnittet var det sista efter mina två första "katastrofförlossningar" som slutade i sugklocka, plexusskada (förlossningsskada hos barnet) och förlossningsskada hos mig genom nerver som slets av i höften. Det gjorde att jag inte kunde gå normalt de första 6 månaderna. Dottern som fick Plexusskadan var förlamad på höger sida de första 5 månaderna. Efter mycket rehab, slit och många, många tårar så är vi båda fullt återställda idag.

Om jag fick välja så skulle jag välja att föda vaginalt ändå. Låter säkert helt galet efter två förlossningar där allt som kan gå fel, gick fel. Men jag kan ändå jämföra med ett planerat kejsarsnitt.
Det planerade kejsarsnittet gjordes pga av att jag är för trång i bäckenet. Det upptäckte man efter TVÅ vaginala förlossningar med förlossingsskador som resultat. HA HA HA!

Det planerade snittet var förvisso lugnt och stilla, men det kändes ändå konstigt på något sätt. Det kändes inte som om jag födde mitt barn. Det var alla andra runt omkring som födde det åt mig. Det kändes inte som om min man och jag var ett team, utan att vi liksom fick barnet "serverat".

Så klart vet jag att det var det bästa rent fysiskt för både mig och vår dotter, men det är ändå något som gnager i mig. Jag hade gärna född mitt sista barn vaginalt och hoppats på en normal och fin förlossning.

Mirre Sweetwords:

Jag gjorde också kejsarsnitt och har inget negativt att säga om det, mitt snitt ser också ut typ sådär inget som egentligen syns & det har bleknat ner massor, så jag skulle göra samma förlossning igen

Anne von Porat Veckomagasinet:

Superfin bild på dig och ditt barn

Micha:

Jag har ett urakut kejsarsnitt bakom mig efter en seg igångsättning på 2,5 dygn med värkar till och från. Sonens puls gick ner kraftigt så det fanns inget att välja på. Jag önskar att någon pratat med mig om snitt innan, det togs bara upp en utandning på föräldrautbildningen att man ju kan snittas också. Minuterna när jag vaknade innan någon berättade att allt gått bra men innan jag visste är de värsta jag upplevt, säkert också beroende på vår långa resa innan vi fick plus på stickan efter ivf. Andra barnet ville jag inget hellre än att föda vaginalt (det ville jag första gången också) och även om flera bm och läkare rådde tidigt till att välja ett planerat snitt drog jag ut på det så länge jag kunde. Värkarna kom 1,5 dygn innan den planerade tiden men även den här gången blev det en seg historia som va fruktansvärt påfrestande. Min kropp är uppenbarligen inte gjord för att föda barn på under 3 dygn... Så det blev ett snitt, planerat sådant till slut ändå. En mycket bättre upplevelse men jag kommer alltid sörja att jag aldrig fick uppleva att föda vaginalt. Det är mitt livs stora sorg. Även om den sorgen såklart är enklare att bära än sorgen hade varit om vi aldrig fått någon av våra grabbar.
Hur som tycker jag att det är hur bra som helst att folk pratar om kejsarsnitt, det borde MVC göra i större utsträckning innan förlossning också.

Kommentera inlägget här: