Powered by Jasper Roberts - Blog

J-tid/ ME-time

Kommer ni ihåg att jag pratade om J-tid för några vloggar sedan? Att avstätta tid till mig själv och sånt som ger mig energi, idag är det dags för andra föreläsningen inom mindfulness av en psykoolog i programmet och jag har jobbat undan så mycket jag kan på morgonen inför de två timarna som börjar nu vid tio. Det ska bli så spännande att se vilka lärdommar jag tar med mig idag!
 
När min läkare först skickade iväg en remiss till detta 6 veckor långa smärtprogrammet (som är sista veckan nu, på måndag är det utskrivning med sjuksköterskan igen) så tänkte jag att jag absolt inte skulle ha tid att gå iväg på detta 2-3 gånger i veckan i 6 veckor - vem har tid för sånt? Jo, de som är sjukskrivna har ju tiden såklrt och det är ju nog mer normalt att man är iaf deltidssjukskriven med mina kroniska sjukdomar men då hade jag varit så deprimerad och svag så jag hade haft mer ont och mått sämre. Jag var ju sjukskriven ett par månader då 2012 tror jag det var och jag har aldrig mått så kass som då, det är verkligen inget för mig - däremot så var det HELT RÄTT att jag gav mig själv denna tiden för smärtprogrammet för att lära mig ännu mer om hur jag bäst tar hand om mig själv. Jag gav mig själv J-tid eller ME-tme som det också kan kallas genom detta och nu när vi avslutar nästa vecka så måste jag klura på hur jag ska fortsätta prioritera J-tid och sånt som får mig att må bra...
 
 
 
 
Så, nu läser jag "Stora Peppboken" och där var en övning i som jag tänkte göra idag, gör den ni med för det är aldrig fel att inventera sig själv lite... Jag har ju t ex redan bokat in den tuffa utmaningen att gå till en psykolog varje torsdag i 10-20 veckor framöver occh även om det verkligen känns skit och kommer kännas värre i början så veet jag ju att det ger mer i längden - det kommer göra att jag fungerar bättre som människa så det är verkligen J-tid. Men det är ju tungt, nu behöver jag hitta lite mer lättsamma saker som ger mig energi i vardagen också och som jag kan avstätta J-tid för.
 
 
Denna övningen fungkar ju både i jobbsammanhang och privat så jag tänkte jag göra den två gånger, en för jobb och en för privat eftersom dessa två lätt hänger ihop när man har eget företag som man brinner för - då är det ännu viktigare att försöka separera jobb och privat så att man kan få energi på båda plan...
 
T ex i jobbet så är jag nyfiken på att utveckla mitt jobb som influencer ännu mer och låta det benet i bolaget växa och bli större och för det ska kunna gå så måste jag investera lite tid, kanske investera i lite utrustning och utbildning och hitta människor som kan lära mig mer och pusha mig åt rätt håll. Och det som ger mig energi i jobbet är nöjda kunder som jag verkligen gjort skillnad för och hjälpt och inspirerat. Så det vill jag göra mer av!
 
 
Privat däremot är lite klurigare, ibland glömmer man ju bort att vara nyfiken privat för man är så blind för alla "måsten" om man fått för sig står högst upp på listan. I höst är jag nyfiken på att fortsätta yoga och bada varmt och fortsätta se vad det gör för min kropp och min smäta i längden. Att yoga 2 gånger i veckan ska inte vara så svårt att få till, jag får börja köra söndagsmöten igen med Rickard och planera in träningen precis som allt annat i kalendern, det gjorde jag förr. Och så vill jag få in mammamage-appen också som jag pratade om i vloggen igår. Det här ger mig energi privat....Just nu är det faktiskt vila och att inte stresssa  - att ha tid att följa Charles i hans tempo och dit han vill när jag är med honom t ex eller att INTE öppna datorn på kvällen efter att han somnat utan bara ligga under en filt med en kopp te och kolla serer. Återhämtning - det ger mig energi för tillfället så jag ska fortsätta försöka fylla på med det och inte köra på nu bara för att smärtprogrammet är slut.
 
 
Hur ser era listor ut?
 
 
Kommentera inlägget här: