Powered by Jasper Roberts - Blog

Napp eller inte

Jag har ju fått frågor många gånger om varför Charles har napp eller inte vid olika tillfällen och därför tyckte jag det var så sknt att läsa detta i "Föräldrars frågor om barn 0-5 år" - boken: 
 
 
Se där, en allmän uppfattning om nappen är att den bara får vara till tröst eller sömn, redan när Charles var 7-8 månadder började folk fråga varför vi hade napp i parken eller hemma och eftersom han stoppade in aaalllt i munnen så var det de säkraste sättet att se till att han inte kvävdes tänkte vi. Hur som helst, Charles har inte vansinnigt mycket napp längre, jag har försökt begränsa det en del men ovanstående var så himla skönt att läsa ändå så jag tänkte att det kanske är någon mer som ville se det. Hur som, syrran hittade tre urfina nappar på Ica förra veckan. (Är det bara hos oss de försvinner 3 om dagen typ??)
 
 
Starke man är ju urcool!
 
Nu ska vi äta kvällsmat, ha en fin kväll!!
Sofia:

Vår snart 2-åriga son får ha napp hur mycket han vill, precis som att han får äta hur ofta han vill (men vi önskar självklart att det ska bli mindre och mindre...) på natten! Jag har hört så många coola föräldrar som sagt att barnen slutade med det av sig självt vid ålder x. Så länge det inte är skadligt tycker jag att det är lugnt. Tvingar honom inte att sluta med saker bara för att någon nån gång sagt att man "borde"!

Svar: Exakt!!
JOHANNA KAJSON

Becka:

Vi gav napparna till kaninbebisarna på Liseberg precis när sonen fyllde 3 år. Sååå viktigt för alla runtomkring att det skulle slutas med napp innan 3 år. Det var det värsta vi har gjort! Själva överlämningen gick bra men sen började en låååång period av Oro och i efterhand skulle vi ha väntat men man ville göra så som "samhället" tyckte. Lyssna på er själv!

Svar: Ja varför blir man sån? Folk bryr sig så mycket
JOHANNA KAJSON

Sara:

Vår tvååring älskar sin napp men har den inte på förskolan och vi försöker begränsa det lite hemma också, eftersom man inte hör vad han säger med nappen i munnen. Mitt bästa tips för att det inte ska försvinna så sjukt många nappar är att man har 1 napp som är den man använder, och den man letar upp när nappen behövs. Har man många på G samtidigt försvinner fler har jag märkt!

Jag/vi begränsar napp till sömn, stressiga bilfärder när föraren måste kunna fokusera på att köra samt att när man är sjuk är det helt okej vid mys.
Men helst inte mer för att vi vill att han pratar utan nappen i munnen. Dock tar han oftast ut och lämnar över när han vill säga något på morgonen, vi lägger den på hyllan vilket han säger själv att han vill. För oss känns det som att nattnapp får hänga i ett tag till då vi också haft en kotte med dååååålig sömn. Så nu har han självlysande nappar han hittar själv och tröstar sig med nattetid 9/10 ggr.
Make it work helt enkelt. Han blir 2 nu.

Jag/vi begränsar napp till sömn, stressiga bilfärder när föraren måste kunna fokusera på att köra samt att när man är sjuk är det helt okej vid mys.
Men helst inte mer för att vi vill att han pratar utan nappen i munnen. Dock tar han oftast ut och lämnar över när han vill säga något på morgonen, vi lägger den på hyllan vilket han säger själv att han vill. För oss känns det som att nattnapp får hänga i ett tag till då vi också haft en kotte med dååååålig sömn. Så nu har han självlysande nappar han hittar själv och tröstar sig med nattetid 9/10 ggr.
Make it work helt enkelt. Han blir 2 nu.

Svar: Låter som här
JOHANNA KAJSON

Jennifer:

Jag tycker napp är toppen och har funkat jättebra för att undvika att stoppa allt i munnen ute och för att trösta :) Jag försöker dock tänka att det är som med allt annat, inga problem i lagom doser! Min dotter får ha den när hon vill men jag kan ibland testa att ta den för att jag märker att hon koncentrerar sig på annat och vet att hon "pratar" eller iaf övar på att prata mer utan den.

Anledningen till att det är viktigt att sluta med napp runt 3 år som någon diskuterade ovan är ju att käken hårdnar då. För att slippa få problem med tänderna i framtiden är det alltså viktigt att sluta då eller innan dess. Sen är det ju inget som sker över dagen poff bara när dom blir 3, men kan nog vara bra att förbereda barnet på att sluta lite tänker jag. Men jag har inte tänkt så långt ännu, min dotter är bara ett! Men vi är ju föräldrarna och har ansvaret för barnets bästa. Det är upp till mig att ta fighten runt 3 så att hon slipper men i framtiden av nappen för det känns som det bästa för henne i det långa loppet :) Kram!!

erikasblogg.se:

Äh låt han ha napp tycker jag! Arvid hade napp till han var 2½ år och då ganska ofta under dagen. Jag tog bort den för att tandläkaren sa att det vore bra. Han fick ganska stort överbett. Dock har det gått tillbaka nu. Vi lämnade napparna i ett paket till musbebisarna i skogen :) KRAM!

Elin :

Såå fina nappar! Vart har du köpt dom? 😊

Elin :

Såå fina nappar! Vart har du köpt dom? 😊

Svar: Ica!
JOHANNA KAJSON

Kommentera inlägget här: