Powered by Jasper Roberts - Blog

Årskrönikan 2012

Då var det dags igen att sammanfatta året i bilder och text månad  för månad. 2012 var verkligen kärlekens år men även smärtans år.
Januari
Vi firade in det nya året på en takterass vid Karolinska Sjukhuset, tyvärr symboliserade väl det delar av mitt smärtande år men det visste vi inte just då utan när champagnekorken flög i luften skålade vi för kärlekens år. Och det blev det med! Det första vi gjorde var att dra iväg på en restresa till Saalbach för en veckas skidåkande och återhämtning bara vi två, vilken resa! Väl hemma genomgick jag magnetröntgen på Karolinska, körde igång sjukgymnastmaratonet och utredde om huvudvärken kunde vara psykisk. Nej, nej och nej. Man uterslöt allt men har fortfarande inte hitta någonting. Nog om det, jag hann se Svansjön, leta bröllopsklänningar, vila på soffan, dansa med Emelie på Cliff Barnes, fira Rickard 29årsdag, äta brunch med mina tärnor, köpa en ny säng, börja med akupunktur, besöka bröllopsmäsan och få min diagnos om Endometrios.
 
Februari
Det finns väldigt lite bilder på mig från början av året, kan nog hänga ihop med att blev sjukskriven pga huvudvärken och låg mest osminkad i mjukis och försökte acceptera och hantera smärtan. Jag fick en kärlek för turkost och pastelligt blått och försökte köpa allt i denna färg för att pigga upp. Jag pysslade med många saker till bröllopet för att ha något att göra på dagarna så både vigselprogrammen (där jag klippte 600st trekanter för att göra solfjädrar av!), näsdukarna (med varje bokstav som jag gjorde för hand) och våra galgar blev till under denna månaden. Alla hjärtans dag firades på Hovet för att se Hv71 och jag fick mina första Chanelprodukter och sedan dess är jag hooked. Dessutom fick jag möjlighet att lära känna min fina Good Enoughgrupp som jag håller kontakt med än idag. Men det roligaste måste nog varit när jag och syrran höll en överraskningsfest för mamma och pappa i form av ett togaparty. Vår bröllopsinbjudan gick ut till alla gäster och gensvaret blev fantastiskt härligt.
 
Mars
Började månaden med datenight för att fira 5 månader kvar som jag planerat, Caddiebaren, Lydmar och BAR, vilken mysig kväll! Rickard började jakten på sin bröllopsoutfit, vi var hos Mike på Schlagerkväll och såg Loreen vinna, jag fick ännu en huvudvärksattack, 6e i ordningen, de första snödropparna kröp upp ur marken och vi bestämde oss för att det var Maldiverna som vi skulle åka till på vår honeymoon. Vi var och åt på Le Rouge för första gången (vi hade bara hängt i baren innan) när Josse svängde förbi Stockholm och det är en upplevelse vi gärna gör igen. Dessutom intervjuades av 2 tidningar kring Great Weddings, besökte Skåne för att beställa bröllopstårtan (åh så god den var senare när det var dags på riktigt!) och Kajson Event levererade en privatfest för en kund som fyllde 40. Väl tillbaka i Stockholm åt vi på Griffins med Millan och Alex, såg en sista sen sväng med snö dyka upp och dubbeldejtade Nisse och Lisa på stan med deras Lilly i magen.
 
April
Kussens fru Lisa berättade att hon var gravid och eftersom hon skulle fotografera vårt bröllop blev det bara att börja leta efter en ny fotograf, vilken tur att vi fick tag i duktiga Sara på Dayfotografi som fångade den magiska dagen och att Elliot senare kom till världen. Jag letade efter kläder till bröllopshelgen men kände mig som en ung student i det mesta, vi skickade in hindersprövningen och beslutade oss för Kajson i efternamn. Vi firade påsken i både Småland och Skåne och en eller två tidningsintervjuer landade i brevlådan. Jag satte skissen och designen på min bröllopsklänning, blev ruskigt fult sminkad av en makeupartist (som INTE blev bokad till bröllopet!) och jag såg körsbärsträden börja blomma.Vi besökte Emelie och Fredde i Göteborg, jag blev arbetsgivare för första gången i livet och jag var och såg Dirty Dancing med Emelie som var på besök. Slutligen hade vi grillpremiär hos grannen minsann, det kändes som vår i luften när vi startade grillen men efter 5 minuter spöregnade det och resten av grillningen fick skötas under paraply... Valborg firades på syrrans innergård med ett glatt gäng medan Rickard firade med grabbgänget på golfresa.
 
 
Maj
Majs första dag var det strålande sol och man kunde vara barbent och grilla loss på innergården. Sen jobbade jag en vecka, bland annat på J Nacka vilket var en fröjd för ögat, innan jag och mamma hoppade på ett plan till Paris för en inspirationsresa inför bröllopet och där hittade jag äntligen bröllopsskorna. Åhh vilken resa de var! I Skåne fortsatte jag processen att designa min bröllopsklänning hos Paula, träffa Nea i Malmö, vi träffade prästen i Trollenäs kyrka och när jag kom till Stockholm så var där en massa paket och nya  trälådor som jag fick i födelsedagspresenter från svärföräldrarna och familjen. Födelsedagen firades som vanligt en hel vecka med start tillsammans med familjen och vi käkade på Köttbaren och drack champagne på Supper. Själva födelsedagen däremot firades på stan med Rickard som lyckades hälla i mig bde det ena och det andra (bland annat en flaska Bollinger) innan jag somnade alldeles för sent efterrsom jag inte visste att det skulle ringa på dörren tidigt dagen efter och min 2-dygns möhippa skulle dra igång. OCH VILKEN MÖHIPPA! Jag fick cykla Vasastan runt och leta efter franska saker i min fulaste cykelhjälm innan jag helt plötsligt satt på ett flyg ner mot Skåne där närmsta vännerna väntade och kidnappade mig till lyxiga hotell Skansen i Båstad där vi SPAde, åt och drack gott och bara mös. Helt sjukt underbar dag.  MEN. Dagen efter det kidnappade de mig minsann igen och ett helt gäng med tjejer till bjöd mig på lunch i farfars trädgård, champagne på ett slott och dans hos min gamla lärare. Vilken grej... Veckan efter däremot blev det en hel del läkarbesök och tuffa beseked som än idag är ruskigt jobbiga att tänka på. Kärlek och smärta var år 2012 som sagt...
 
Juni
 Vi välkomnade sommarens första månad med golf på Hook och en helg i Småland som avslutades med provfotograferingen inför bröllopet. Juni regnade mer eller mindre bort (ja det gjorde iofs nästan hela sommarene förutom vår underbara bröllopshelg, vilken jäkla tur!) och jag träffade min neurolog för första gången och syrran hängde med. Vi såg fotboll på Råsunda, firade Nationaldagen med jordgubbar och Smaka på Stockholm och jag åkte slänggungorna med Lotten på Gröna Lund. Vi hann minsann ha fotbollsfest hemma också, och tyvärr förlorade Sverige den matchen (varför gör de alltid det när vi bjuder hem på fotbollskväll?), Andy var på besök en helg och jag sprang mitt första lopp någonsin, nämligen Parloppet i Haga med Rickard. En grillvkäll på berget i Vasaparken med pappa, spelade någon runda golf i Skåne, jag hade SPAkväll med Jose och Nea i trädgården och jag kickade igång Kajson Events sommarkampanj. Och så firade vi världens bästa midsommar såklart!

 
Juli
 Jag visste att juli skulle börja med att Rickard skulle bli kidnappad på svensexa så själv hade jag bjudit in ett stort tjejgäng på hemmafest och utgång och vi satt ute under parasol och paraply och shottade till långt in på natten. Vigselringen Rickard designat var äntligen klar att hämtas upp, jag och Emelie bjöd med Emelie på Madonna i Göteborg en riktigt varm kväll efter att vi grillat i en park och jag och Rickard dejtade både på Petit France och Pontus by the Sea. Vi hade grillkvällar hos semesterfirarna (grannen) innan  vi drog till Cannes med hela storfamiljen för en helt underbar weekend. (ja, förutom att jag smakade på en pytteliten mussla och låg magsjuk ett halvt dygn efter det.) Jag fick bo hos Lindgrens i Skummes en sommarkväl och vi grillade och drack vin och hade det alldeles underbart mysigt. Vi var på Allsång på Skansen och såg Ledins egen kväll och hade några sköna kvällar i Stockholm innan det slut var dags att packa väskan och åka till Göteborg för en fantastisk Bruce Springsteenkväl innan vi checkade in i Skåne i vår bröllpssvit som hela familjen överraskade oss med och sen följde bröllopsveckaan med nagelfix, hårpiff, kärlek och sol. Och sen kom augusti...
 
Augusti
 Jag började månaden med att åka till blomsterhallen och hämta alla blommor till bröllopet tillsammans med mamma, vilken häftig upplevelse (och OJ så mycket blommor vi köpte!). Jag vilade, fixade med det sista, fick fina hälsningar från alla som inte skulle vara med på bröllopet och sen var det helt plötsligt dags att checka in på Ellinge Slott och svida om för att möta alla gäster på BBQ, vidare mot världens bästa bröllopsdag och avslutningsvis den franska fikan. Första helgen i Augusti var den bästa på hela 2012 och den bästa i mitt liv! Hela 2012 har kretsat kring den där helgen, både före och efter och det var helt fantastiskt att ingå äktenskap med Rickard, det bästa valet jag gjort i mitt liv! Det firade vi med att dra till Maldiverna på honeymoon och insupa alla minnen. Väl hemma igen paddlade vi Kungsholmen runt och besökte Fjäderholmarna innan det var dags att börja jobba igen, jag kickstartade jobbet med ett stort, långt event i Kungsträdgården och en minimöhippa med ridtur för Johanna som skulle gifta sig i September. Och jag fick mersmak för att rida så det får nog bli en eller två turer under 2013. Vi hade datenights hemma, Rickard var i Barcelona en sväng och vi hade kräftskiva hos grannen (syrran och Alex)...
 
September
Året började med en tripp till Småland och mycket Great Weddingsjobb och en underbar myskväll hemma hos Emelie och Danne med Josse med Tacos och mycket skratt.. Familjeslaget betades av i Tjörnarp med golf, bastu och bad i poolen och vi införde nog en ny tradition där vi gärna är i Tjörnarp alla år framöver... Bästa minnet därifrån är nog när alla i stugan sjöng Marry You och dansade för mig och Rickard. Helt vansinnigt härligt och kärleksfullt! I övrigt är det mest bröllopsbilder som hamnde på bloggen under September och väldigt lite andra bilder och jag tog det nog mest varsamt och körde igång med jobbet igen. OCH jag sprang min längsta runda någonsin, 7.2km minsann! DET ska jag slå under 2013! Jag hade 3tjejerna hemma på soppkväll och vi publicerades på Polka Dot Bride, Australiens största bröllopsblogg. Häftigt! Jag och Rickard på Matsalen och åt den bästa middagen någonsin, ett besök vi lär göra om nästa år med, jag klippte lugg som jag längtat efter länge och jag lanserade Great Weddings blogg.
 
 
Oktober
Jag blev intervjuad för flera bröllopsmagasin (släpps i början av året), jag fick ett tyngre besked från en läkare, jag bakade en massa kanelbullar och sen åkte jag och Emelie till Genève på en helt underbar resa. Höstens alla eldiga färger kom, jag besökte Rickard på hans kontor i Oslo och jag började arbeta med julkampanjen som skulle köra igång en månad senare. OCH JAG KÖPTE DEN GRÖNA KAPPAN! Åh som jag älskar den, den känns som helt ny fortfarande och jag är såå kär i den och får så mycket beröm för den. Jag höll ett seminarie på Eget Företagsmässan, samlade in pengar till Rosa Bandet och drack hotshots på kvartertskrogen med syrran. Slurp! Vi besökte Göteborg för en myshelg hos Emelie och Fredde, Nea var på besök och vi var på Hello Sunshineevent och satt uppe och pratade till sent på natten och Ladurée besöktes både en, två och tre gånger! Svärföräldrarna fick även sin tack-present för all hjälp med bröllopet och vi såg Jesus Christ Superstar med Ola Salo tillsammans i Stockholm.
 
November
Vi började med att överraska Emelie och Fredde i Göteborg med möhippa och svensexa för dem, vilken rolig helg! Sen öppnade jag julkampanjen och hamnade i en ny huvudvärksattack igen som gav mig styrka att sätta ner foten mot neurologen så i bokade möte under vecka 2. Ljusslingan kom upp på fönsterbläcket under början av månaden och julkänslorna var närmre än någonsin efter att ha pyntat granen till montern redan i början av månaden. Jag och Emelie checkade in på Falkenbergs Strandbad och beställde roomservice och åt gott i sängen i våra morgonrockar. Jag var arbetsgivare för andra omgången för detta året och vi levererade minsann nästan dubbla målet även denna gången. Jag bakade lussekatter, pepparkakspops, planerade hyacinter och lärde mig spela bättre biljard på en grabbkväll innan jag och Rickard flög till Paris och mös runt en hel helg. Väl hemma igen fortsatte jag julpyssla och vi var på Swedish House Mafia och dansade loss en kväll och på Pontus med famlijen en annan kväll. Och sen kom äntligen snön!
 
December
Och så var årets mysigaste månad här, jag julfikade och drack glögg mer eller mindre varje dag och började månaden med att köpa julgran och klä den tillsammans med Rickard. Vi gick på bröllopsfest för Johanna och Tomas där jag lekte både bartender och dansade bugg och jag la 6 dagar i Skåne för att träffa farfar, Emelie, Nea, Josse och mamma och pappa en hel del. Det var i samband med detta jag spenderad 10 timmar på Bromma eftersom det var snöstorm i Stockholm. Pepparkaksdegen och mormors skorpor hann jag också baka i Skåne men huvudvärken den växte under tiden. Snön låg vit hela december och jag genomförde en julkalender på bloggen för första gången. I Skåne åkte vi även pulka på golfbanan och red häst i stan och skrattade något enormt innan det var dags att landa i Stockholm igen. Väl där hade vi faktiskt en inneboende under resten av December som jag valde att inte berätta om just då eftersom hen gick igenom en jobbig seperation och fick bo på vår soffa. Vi åt julbord på Stllmästaregården, tog stora världsbeslut och skålade i äppelglögg ute bland eldarna och firade att Kajson Event återigen ökat sin omsättning enormt och gjort ett superår. Sen såg vi Sveriges största Luciatåg och firade julafton både på Berns och Centralbadet. Julafton firade vi på varsitt håll och min huvudvärk gav mig en lång attack återigen och denna gången fick Millan hjälpa mig igenom det värsta i attacken. Mellandagarna ägnades åt vårt toastmasteruppdrag och nyårsafton firas i Limhamn!
TACK 2012!

Unga Fru Kajson
Kategori: Vardagen med moi Taggar: 2012, Minnen, Nyår, Nyårsafton, Årskrönika;
Kommentera inlägget här: