Powered by Jasper Roberts - Blog

Så redo för utflykt...

Det var så mysigt att plocka ihop Charles lilla matlåda imorse som han stolt promenerade iväg med i handen mot bilen. Han var till och med så nyfiken imorse så han var tvungen att provsmaka lite i den, haha... Det verkade gott så det var ju skönt för mammahjärtat....
 
 
MEN, precis nu när jag skriver detta inlägget ringde Rickard och var lite nojig för det var han som lämnade idag och det stod en massa ryggsäckar på rad redo för utflykt - vi hade inte med någon ryggsäck... Skulle man ha med ryggsäck? HUR kan det göra så ont i mammahjärtat när man känner att man misslyckats med ngåot sådant, det är säkert vattenflaskor i de där ryggsäckarna också....
 
Jag läste bland era kommentarer att många förskolor inte låter barnen ta med egen mat just av den anledningen, att man jämför hur amtlådan ser ut, vad som är i, om någons förälder allltid glömmer osv osv. Jag minns iofs att det gvar spännande att jämföra matlådor och köra byteshandel, haha. Köpa ballerina kex mot någons hembakade kanelbulle. Nu är ju vår avdelning för små för det (1-2-3åringar bara) så de lägger nog knappt märke till vad de andra har och jag tror inte (nu är Rickard tröstat mig) att Charles lägger märke till att de andra har ryggsäck eftersom han inte gillar att ha på sig sin ryggsäck.... men ÄNDå - känslan av att jag misslyckats med ett så enkelt uppdrag som att packa en matsäck till min son för första gången... Föräldrarskapet är tufft för en känslomässig person med HSP, phu.
 
 
 
Matilda:

När vår förskola hade utflykt förra veckan skulle barnen inte ha ryggsäck eller matsäck...för personalen kunde ju inte hålla reda på typ 14 st ryggsäckar.... mitt barn går på 1-3 års avd. Personalen packade istället en stor gemensam väska med diverse blöjor och extrakläder. Tycker också det är konstigt att ni ska stå för mat. Jag är lärare i grundskolan och där är det olagligt att kräva det iom att skolan ska vara kostnadsfri och jämlik.

Svar: Ja det sa maken för att trösta mig också, haha. Att det var bra att jag inte hade fixat ryggsäck för det var skönare för lärarna att slippa släpa med 14 ryggsäckar, bra tröst ändå... Och det spelar ju ingen roll, bara min knäppa hjärna som blir orolig...
Är det olagligt? Hade jag ingen aning om men för oss spelar det ingen roll, får väl höra med dem närmre om det nu är olagligt hur tanken är, låter ju konstigt att en så stor organisation inte har koll på det
JOHANNA KAJSON

Anonym:

Förstår känsla, brukat känna samma sak över allt möjligt. Hade han varma skor som dem andra barnen etc. Tror att han har precis lika roligt på utflykten som alla andra, dem märker inte av små saker som vi. Personalen är rätt duktiga på att se till att alla får vatten, frukt osv. Läser till förskollärare och varit på praktiken, märker hur man kämpar med våra knattar och barnen mår bra och har kul på förskolan

Svar: Ja jag har full tillit till vår förskola, de är fantastiska!! Hade de behövt ha med vatten hade de sagt till, nog mer alla föräldrar som liksom oroar sig och överkompenserar allt som oftast - jag med. Det blir ju en knäpp oro när någon gjort lite mer än en själv men samtidigt vill man inte göra för mycket. SÅ SVÅRT
JOHANNA KAJSON

Anonym:

Tror föräldraskapet är svårt även utan HSP. Och klart föräldrahjärtat får sig en törn av otillräcklighet oavsett om man är mer känslig än andra.
Tror alla föräldrar känner så ibland, klen tröst om ens en tröst över huvudtaget. Tror Charles har en spännande dag framför sig!

Svar: JA SÅ svårt för alla!!
JOHANNA KAJSON

Malin:

Åh ❤️ Vad jobbigt det är att vara förälder alltså! Jag kan fundera hela vägen till jobbet om de kläder och grejer min son hade med till föris passar för dagens väder osv och läsa så många recensioner om de bästa vinterskorna att jag får ont i huvet! Man gör så gott man kan och barnen dom märker ingen skillnad på om mamma glömt ryggsäck/ullstrumpor/vantarna med knäppen på eller den mjukaste fleeecen till sovstunden 😘

Svar: Ja jag känner SÅ igen mig!!!
JOHANNA KAJSON

Anonym:

Ibland när jag läser din blogg blir jag så beklämd över kraven - ok du glömde något det är väl ok. Alla glömmer ibland. Behöver det verkligen vara så stort som du gör det till?!? Måste vara tufft för dig!

Svar: Ja jag blir så ledsen, som jag skrev om dels mina gamla kontrollbehov och perfektions/ duktig flicka som alltid ligger och lurar om man är den personlighetstyen men också för att jag är hsp.... Så JA det ÄR jättejobbigt att bli så ledsen ofta men det är liksom sån jag är.
JOHANNA KAJSON

Sara:

Förskolan ska vara kostnadsfri (förutom barnomsorgs avgiften då😉). Vilket betyder att förskolan ska egentligen stå för allt vid ex en utflykt.

Svar: ja många skriver det, nu var det ju inte det som var problemet för just mig men jag ska undersöka lite mer kring det för framtiden :)
JOHANNA KAJSON

Iman:

Sånt som händer! Matlådan var med och det är väl bra. Tror pedagoger tar med vatten. På skolan där jag jobbar för köket iordning matlådor till eleverna typ köttbullar med makaroner (vill man ta med eget är det ok annars erbjuds det). Men tyckte själv det var mysigt att ta med egen matsäck när jag var liten. Spännande på något sätt.

Svar: Ja det tyckte jag med 👌🏼
JOHANNA KAJSON

Kommentera inlägget här: