Powered by Jasper Roberts - Blog

Att bjuda in till vigsel men inte bröllopsmiddag

 Dags för veckans bröllopstips och denna veckan testar vi köra "Fråga bröllopskoordinatorn", så himla roligt med alla era frågor!! Jag har saknat det inslaget sedan vi körde det i Vardagsfesten som stående inslag... Så här kommer - fråga bröllopskoordinatorn!

 Foto Jessica Lacina
 

Fråga:
"Jag har en fråga angående mingel! Jag & min fästman ska gifta oss i sommar & vi vill ha ett litet bröllop, vi tänkte bjuda in familjen & dom närmaste vännerna. Men vi fundera ändå på om vi ska bjuda in fler eller inte, för vi är rädda för att folk ska bli sura!
Vi funderar på att om vi ska bjuda in fler till vigsel men bara ha familj & nära vänner på bröllopsmiddagen. Jag har läst att det kan det uppfattas snålt & personer kan känna sig bortvalda, om dom bara få gå på vigsel & inte på middagen. Vi har tänk på två alternativ: 1: Vigsel & middag för familj & närmaste vänner  eller 2: vigsel & sen ha mingel & bjuda på champagne & tårta i församlingshemmet eller ute,
för personer som inte är bjudna till middagen. Kan vi göra så eller är det helt fel,Hur hade ni gjort? jag behöver verkligen er hjälp!"

                  Foto Smallpigart från boken Planera ditt drömbröllop med Johanna Kajson                                     
 
 
Först av allt - det är KLART att ni ska hålla bröllopet litet om ni vill det, man ska aldrig bjuda folk för deras skull för om er magkänsla säger att ni inte vill ha dem där så ska ni inte ha dem där. Men det låter lite som att ni egentligen skulle tycka det vore mysigt att kunna få bjuda in fler till själva vigseln och då är det så ni ska göra, ni har ju hittat ett jättesmart koncept som jag tror många kommer uppskatta - och så även ni! Jag ÄLSKAR när man bjuder på bubbe och bröllopstårta direkt efter vigseln, kör på det och mingla och njut med vetenskapen att ni ska få åka vidare till en lugn, mysig middag med bara de närmsta efter.
 
 
Nu ska jag säga två viktiga saker här - 1. Om folk blir sura så är det inte folk som vill er väl, det är folk som är egoistiska och tänker på sig själva och att DE vill gå på en härlig bröllopsfest och vara med på er bröllopsmiddag men de utgår från sig själva och vad DEM vill och glömmer bort att detta faktiskt inte handlar om dem - det handlar ju om er. Så om de vill er väl så tänker de efter och hör vad ni säger och blir glada för er skull att ni ska gifta er och även glada över er generösitet att man får lov att närvara vid vigslen om man önskar.  2. Om ni skulle tycka det vore kul med dessa gästerna till vigseln och kan tänka er att bjuda in dem trots att ni inte vill ha dem på middagen på kvällen så kan man absolut bjuda in till bara vigslen (men då skulle jag rekommendera ett väldigt enkelt inbjudningsblad så att man förstår att ni ska gifta er och att vigselceremonin är öppen och att man är välkommen att närvara - istället för att använda ord som att bjuda in till eller inbjudna... För då är det mer som att det är ok att folk närvarar kontra att ni BJUDER IN och då kanske man kan känna att det är lite snopet att man nästan förväntas närvara (för det är så de flesta tolkar det när man får en inbjudan) men att man sedan får åka hem direkt efter vigslen.) men inte får krama brudparet eller mingla alls efter. Så vill ni bjuda in så tycker jag lösningen med bubbel och bröllopstårta är briljant - då får man ta del av såväl vigsel som lite firande efteråt men det tar slut där. Perfekt! Och jag tror faktiskt ni kommer njuta av det lilla milnglet ni med...
 
 
Min man är ju från Småland och där är det vanligt - nästan kutym att alla är välkomna på vigseln och att det bjuds på litet kaffe, saft och någon fika efteråt utanför kyrkan för alla dem som inte är inbjuda till själva bröllopsmiddagen. Det är ett trevligt mingel och brudparet får tillfälle att krama alla dem som närvarade vid vigseln även om de inte ska vara med på bröllopsmiddagen - på vintern har vi kört varm choklad och frallor inne i kyrkan vilket också varit urmysigt. Här nere i Skåne eller i Stockholm har jag dock aldrig varit med om att någon önskat fika efter vigseln men det är ett himla mysigt inslag faktiskt - men jag personligen som älskar båda bubbel och bröllopstårta tycker det låter ännu bätttre!
 
 
Stort lycka till - ni kommer få en fantasstisk bröllopsdag oavsett!
 
 
Kärlek!
 
 
Vickan:

Är från Halland och där tar vi (typ) för självklart att man få smyga upp på läktaren (finns säkert ett bättre kyrkligt ord) och titta på vigsel. Låter ju lite märkligt nu när jag säger det kanske.. Men de gånger jag gjort det har brudparet bjudit upp till det. Tex var det gamla klasskompisar som gifte sig som hörde av sig och bjöd in gamla klassen och ett gäng till bekanta. BARA jättetrevligt för alla tyckte vi!! 👑

Svar: Ja men precis det brukar vara okej för de flesta och visst blir man bara jätteglad är man får veta att man är bjuden till att komma till någons vigsel även om man inte är bjuder på middagen <3
JOHANNA KAJSON

Mia:

Skåda brud 🍂🍁

Sofie :

Det är en gammal kyrklig tradition som tyvärr inte många vet om tror jag, vilket ju gör att flera kanske väljer bort att säga till de som då hade kunnat närvara vid vigseln, gifter man sig i Svenska kyrkan så är det församlingen som är vittnen och vigseln är då öppen för den som vill komma. Dessutom är kyrkor rätt tråkiga om de inte fylls upp. Helt rätt som ni skriver, att det är kutym att bjuda in fler på vigseln som inte kommer på middagen. Så är det ju ofta på kungliga högtider. Vet att Magdalena Ribbings gamla spalt har flera såna ämnen.

Kommentera inlägget här: