Powered by Jasper Roberts - Blog

Första matlådan...

Efter förskolan idag så tog jag med Charles till leksaksaffärren för han skulle få välja ut en matlåda, det är nämlilgen dags för hans allra första"matsäck" morgon då förskolan ska på utflykt och de ska ha med egen matlåda... Och HUR kan jag bli så pirrig och nästan nervös för något sånt här? Haha, man vill ju bara se när de sitter där på rad med sina små lådor och öppnar och äter....
 
 
Charles var dock mer nyfiken på leksakerna än matlådorna så det fick bli en enkel variant med Cars ¨på och ett litet handtag... Mest för att han var SÅ ointresserad så jag snålade och köpte den billigaste, haha. Jag som tänkte att det skulle bli världens mysigaste grej att först välja matlåda och sedan laga hans första matsäck ihop men icke sa nicke, det var inget 2,5åringen förstod sig på vilket man ju kan respektera, haha. Så han lekte med playdoh istället medan jag kokade pasta och gjorde morötter i ugnen och fyllde upp med gurka och falurkov i stavar... 
 
Jag minns att man ville ha kalla pannkakor, kex och drömmer var när man fick ha en tunnbrödsmacka med smör och ost som hade gjorts kvällen innan så den verkligen hade gottat till sig, mmmm... Och så fick man välja saft eller cola när man  blev äldre, och ibland hade jag ballerinakiex - hur lyxigt?? Men nu är jag superC bara 2,5 år och jag blev liksom lite förvirrad ikväll när jag skulle fixa allt, ska han ha med dryck? Ska han ha med frukt till efterrätt eller mariekex? Vad är "okej" i dagens matlådor? Han är ju så liten så jag gjorde bara lunchlåda utan varken frukt eller kex (de har fruktstund innan vid tio och det stod förskolan för) och jag antar att de har med vatten och muggar till alla för det såg jag när kidsen i Vasaparken hade utflykt... Är det rätt tänkt tror ni? (Säg ja, för nu är det för sent, haha)
 
 
Bananpannkakor hade säkert också varit en hit, det får det bli nästa gång.
 
Nu laddar jag för Bachelor men först ska jag hinna jobba ikapp mailkorgen, det dundrar in spännande jobb för tillfällen så jag har svårt att takta ner...
 
 
 
 
 
Sofia :

I Stockholm får man inte ens kräva att barnen ska ha med egen matlåda! Utan alla förskolor/skolor måste stå för barnens mat (sen finns det säkert dom som bryter mot det). Jag hade blivit sjukt förvirrad om jag skulle försöka hitta på något haha. Bra jobbat av dig tycker jag :)

Svar: åh TACK - ja jag blev typ förvirrad och nervös, haha
JOHANNA KAJSON

Sara:

På vår förskola får man heller inte ha med egen mat. Men varje fredag äter dom lunch ute och då ska man ha med en tom låda som dom fyller med köttbullar, makaroner och grönsaksstavar. Sen har man med en fylld vattenflaska som dom dricker ur! Så mysigt med pick nick!

Svar: Smart ju med tom låda!!
JOHANNA KAJSON

Becka:

Tyckte också matsäck var mysigt när jag var liten. Tyvärr är det en statusgrej och i dagens samhälle borde skola/förskola stå för det för att inte barn ska utmärka sig på högt eller lågt sätt. Men så liten som C är har de kanske inte koll på det och jämför och grejer ;) hoppas han får en mysig dag ❤️

Svar: nej jag tror inte heller de tänker på det när de är så små :)
JOHANNA KAJSON

Anonym:

Precis som tidigare har skrivit så försöker förskolor och skolor undvika denna typ av jämförelse.. någon har en gammal glasslåda som matlåda och andra har något coolt motiv på. Någon har ett rån och andra köttbullsmacka. Kan själv tycka att det är tråkigt. Men det är så samhället ser ut tyvärr 😔

Svar: Ja vissa förskolor verkar göra så, och andra inte. Det verkar vara olika ❤️
JOHANNA KAJSON

Anonym:

Att inte ha med matsäck eller annat "köpt" till förskola och skola är för att svensk förskola och skola inte ska kosta något. Den är för alla barn oavsett socioekonomisk bakgrund. Inga barn ska behöva stanna hemma eller stå utan frukt eller matsäck för att föräldrarna inte har råd. Jag tycker det är tråkigt att det fortfarande finns förskolor och skolor som ber om saker som kostar av föräldrar. Missförstå mig inte, jag tyckte också det var roligt med matsäck men nu i vuxen ålder känner jag för de barnen som i sådana situationer blir vädligt utsatta oavsett ålder.

Kommentera inlägget här: