Powered by Jasper Roberts - Blog

Veckans bröllopstips - VARFÖR är allt så DYRT med bröllop?

 
Så var det dags för veckans bröllopstips, himla fiffigt att ha det på måndagar tycker jag - alla behöver extra glam och vackra bilder på en måndag för att kickstarta veckan och få lite extra inspiraton som start... Det är så kul att ni gillar veckans bröllopstips och ni är många som önskar mer av den sortens inlägg, håll ut - förändringar och förbättringar är på G!

Men, veckans bröllopstips är lite klurigt för jag skulle vilja prata med er om en fråga som jag får ofta och som jag själv tampas med jämnt i bröllopsbranschen  - nämligen VARFÖR allt är så DYRT när det kommer till bröllop.. Många brudpar får en ren chock är jag dels lägger offerter för mitt arbete men även när jag skickar vidare offerter på varje leverantörsförslag och eftesrsom man förhoppningsvis bara gifter sig en gång så vet man ju såklart inte vad som är ett rimligt pris på olika saker.
 
Det är därför jag aaaallltid tjatar om att man ska börja hela sin bröllopsplanering med att göra en prioriteringslista, så man vet var man vill lägga krutet. (Och pengarna.) Annars blir det lätt att man tänker att man vill ha det bästa, mesta och finaste av allt och blir ledsen när man gång på gång inser att de som ÄR bäst i varje kategori oftast också är dyrast i en bransch där det mesta redan kostar en hel del...
 
Så varför kostar det så mycket då? Jag får ofta höra småbittra kommentarer om att saker kostar jättemycket bara för att det är till bröllop och att det minsann hade varit billigare med exakt samma produkt om det var till något annat, men den myten tänkte jag slå hål på nu för det är nämligen inte sant. Det kostar så mycket för att man tar fram de allra bästa, vackraste och mest kvalitetssäkrade produtkerna när det kommer till bröllop och det gör man av den enkla anlednignen att man får bara en enda chans och att kunderna är OEHÖRT kräsna och att precis allt tar tregånger så mycket längre tid när det kommer till bröllopskunder jämfört med alla andra kunder. Oavsett om du arbetar som florist, fotograf, koordinator eller makeupartist så upptar kunden - alltså brudparet - tregånger så mycket mer tid genom mail, sms, telefonsamtal och för att se prover. (provofotgrafering, provuppsättning, provsminkning, provsmakning, provbukett osv osv.) Och det är okej för som brudpar vill man ju försöka få en helhetsbild av hur allt ska bli och när man lägger så mycket tid på att planera så vill man ju vara säker på att det blir precis så som man önskar - så då vill man dubbekolla, och trippelkolla, och ändra sig och se nya förslag...
 
 
Förutom det så är själva produkterna man jobbar med de allra bästa - att skapa en brudbukett istälet för en bukett som man ska bunta och sälja i hinkar utanför blomsteraffären tar ju förutom all extratid att planera med kundens om jag skrev om ovan så tar det extratid att specialbestlla blommor, att se till att de är perfekt utslagna till sjäva bröllopet (här planeras när de snittas, om de ska stå varmt eller kant osv mycket noggrant) och binda den och se till att den hålller en hel dag såklart och utöver det så köper många florister in blommor i 20 eller 50pack och bruden kanske bara vill ha t ex 3 pioner i sin brudbukett men floristen måste ändå specialbeställa hem 10st. Det är så otroligt många lager som man som kund/brudpar inte tänker på såklart. ALLT tar tid och man får absolut inte misslyckas så man behöver lägga in extra mycket kvalitetssäkring när det kommer till bröllop.
 
LIkaså med fotografer, filmare eller t ex ta mitt eget yrke som bröllopskoordinator. Det låter otroligt dyrt när man hör 50 000kr för 16h arbete på själva bröllopet men det är ju så många mer timmar som ligger bakom än just de 16h på plats. Det är restid,det är förberedelser, det är reseacharbete och det är uppstartsmöte/provfotografering/överlämningstimmar och avstämning... Redan här kanske vi är uppe i 5-10h till än de där 16h man tänker på... Därefter kommer en arbetsdag som är på en LÖRDAG som man är borta från familj eller från fritid och ledighet som de flesta i ens omgivning har och dessutom så arbetar man 12-16-20h i sträck NON-STOP utan någon paus är vila, man hinner kanske stresskissa och slänga i sig någon snabb wrap som serverades för 4 timmar sedan i farten.... Glammigt? Nja, men absolut ett makalöst roligt jobb ändå! Många inser nog inte att när man jobbar 16h i sträck så är det TVÅ arbestdagar utan raster, paus, att sitta ner osv och man gör det dessutom med 110% energi och fokus och ett leende på läpparna konstant.
 
Lägg sedan till efterarbetet - för en fotograf kan det vara 5-10-20-40 redigeringstimmar som återstår därefter innan bilderna kan lämnas över som slutprodukt. Dessutom kanske bröllopet var så långt från hemmet så man behövde bo borta från familjen både fredagnatt och lördagnatt för att kunna jobba 9-01 på plats på herrgården, det är 2 nätter och en hel helg som går åt borta från famlijen och ledighet.....
 
Och som om inte det vore nog så är det en maaaaassa skatter och avgifter på de där 50 000kr som man spontant tänker att han eller hon går därifrån och går rätt ut och kan boka en göttig resa till Maldiverna för hela familjen i två veckor. Nej - om du som brudpar betalar 50 000kr så är 10 000kr av dem moms som går rakt till skatteverket, och för att kunna ta ut en lön på 40 000kr så måste man betala arbetsgivareavgift till skatteverket också som är runt 12550kr, då har vi runt 27 4000kr som personen faktiskt kan få i lön och på dem så betalar hen 30% i skatt precis som vem som helst. Men nu har vi inte ens räknat med de faktiskta kostnaderna som kanske tillkommer för arbetet i inköp av material, kontorskostnad som måste dras av, marknadsföring, hemsidekostnader osv osv osv - företagaren har ju en massa kostnader som måste betalas innan man kan tänka på att ta ut lön såklart.  Så, jag vet att det är superdyrt att köpa tjänster som privatperson och att vääääldigt mycket inom bröllop känns dyrt men tror inte att personen du betalar tjänar en jäkla massa pengar för det, folk tar rimligt betalt för att få sina bolag att gå ihop och därmed för att kunna ta ut lön.
 
 
Det viktiagste för mig är att man förstår att folk i bröllopsbranschen tar inte ut en massa pengar "bara för att", saker kostar pengar och det tar massor av tid. Ska jag t ex jobba som bröllopskoordinator på ett bröllop bara en dag, en lördag t ex så  lägger jag in nästan en hel arbetsvecka inför bröllopet för att förbereda, dubbelkolla bokningar, kvalitetssäkra körscheman, checklistor, stämma av med hovmästare och toastmaster och tusen grejer till. Jag jobbar alltså 16 timmar (2 arbetsdagar i sträck utan paus om man jämför med ett "vanligt" jobb och dessutom på en helg så OB hade en timanställd fått t ex) i sträck och dessutom 20-40 arbesttimmar under veckan inför bröllopet och ofta behöver jag anpassa både fredagaskvällen och söndagen i mitt liv efter bröllopet så det bokas av för mig som privatperson en hel helg som jag eller vi inte kan göra något annat på istället.
 
 
Visst får man mer förståelse för varför saker kostar vad det kostar när man ser det så här?
 
 
Det är därför jag så gärna hjälper brudpar med hur de SJÄLVA kan plnera och göra mycket med sitt bröllop för att hålla nere kostnaderna. För jag måste ju ta betalt för mitt arbete och mina timmar, annars kan jag inte betala hus, bil, mat, kläder osv osv osv som privatperson - jag måste ju också ta en lön precis som alla andra. MEN, jag har all respekt för att man inte kan eller vill lägga så mycket pengar på min expertis så nu försöker jag ta fram koncept där man kan få ta del av så mycket kunskap, tips och expertis som jag bara kan ge ut till så få timmar som möjligt - så att brudparet själva kan genomföra resten. T ex genom min bröllopsbok, eller genom nya onilneplaneringsverktyget som släpps nästa år eller via en app som är på G eller via Skypesamtal så att man slipper resekostnaden och den tiden som tillkommer när man ska ses fysiskt. Jag VILL ju kunna erbjuda mina tjänster till rimliga priser men som företagare måste jag landa på en omsättning som kan betala ut löner också. Klurigt, men jag tror jag börjar hitta balansen och att allt ska falla på plats under 2018.
 
På detta bröllopet hade brudens far fiskat all fisk till förätterna till de 100 gästerna, så himla personlig och härlig touch på bröllopet och kockarna älskade att få jobba med råvaran och brudparet slapp betala för den delen och kunde förhandla ner priset lite. Sån små tips är sånt som man får av mig som bröllopskoordinator, det kanske känns dyrt att ta hjälp av mig och betala mina timmar men å andra sidan sparar jag mina kunder massor med pengar varje gång jag är duktig på att förhandla fram rabatter eller tipsar dem om enkla saker de kan göra själva..
 
 
 Denna brudbuketten gjorde ju jag, visst är den söt? Det kluriga är att för att bestläla hem pioner, brudslöja, blå tistlar, astilbe, stjärnflocka och strandveronika som är i den så måste jag beställa 10-20 eller ibland 50 stjälkar av varje sort trots att där bara är ett par stycken av varje i brudbuketten... Därför kan man t ex  förhandla ner priset om man tänker att man bara använder en eller två sorter av en blomma istället och det finns ju vissa blommor som är mer prisvärda under vissa perioder under säsongen - sånt är svårt att veta om man inte är insatt.
 
 
Phu, det tog tid att skriva veckans bröllopstips men jag hoppas att det är något som kan hjälpa alla er som sitter och planerar ert bröllop och sliter ert hår över budgeten.
 
 
 
 
Alla bilder är tagna av Dayfotografi och alla uträkningar är höftade som exempel, vill man veta mer om moms, arbetsgivareavgifter, skatter, försäkringar osv osv osv för att förstå korrekta uppgifter kring det så rekommenderar jag att man kolla på Skatteverket.
Tess:

Superintressant och viktigt också för att förstå vad som ligger bakom det man betalar. En app tycker jag låter så smart att du ska släppa! Har själv tänkt idén, men inte fått tummen ur (hur tusan börjar man?). Men tror det är hur smidigt som helst för brudpar och då dessutom få notiser om ”nu är det dags att...”. Spännande att se inför 2018! Lycka till!

Svar: Ja appen kommer bli SÅÅ bra och jag har världens bästa team omkring mig :). SÅ roligt att testa app-världen
JOHANNA KAJSON

Vickan:

You go girl! 💪🏽

L:

Så bra förtydligande av varför det kostar ”mycket” pengar. You rock! 💪🏻💪🏻

Svar: Tack :)
JOHANNA KAJSON

Anonym:

Tack för att du tar upp och förklarar varför! Känner igen det där när man förklarar priset för brudparet att de tycker det e dyrt...
Med vänlig hälsning, floristen

Anonym:

Tack för att du tar upp och förklarar varför! Känner igen det där när man förklarar priset för brudparet att de tycker det e dyrt...
Med vänlig hälsning, floristen

Svar: Jupps och det ÄR ju dyrt för privatperson för momsen är såå galet dyr t ex... men det förstår man ju inte som kund
JOHANNA KAJSON

Stina:

Åh det öppnade mina ögon. Tack för dina tips och för att du fick mig att förstå hur det ligger till... Jag har önskat mig din bok i julklapp och kan tänka mig att jag hyr in dig på något sätt under våra förberedelser, men vi har inget datum än men framöver blir det förhoppningsvisbröllop 😍

Svar: Ja det kan vara skönt att förstå så man slipper bli besviken och frustrerad hela tiden om man tror att alla bara vill ha pengar för att man säger ordet bröllop :)
JOHANNA KAJSON

Kommentera inlägget här: